توضیحات آگهی استخدامی:

استخدام آموزش و پرورش سال۹۴

 

 مجوز استخدام پنج هزار نفر در آموزش و پرورش صادر شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از پیگیری های شش ماهه این وزارتخانه، روز گذشته (دوشنبه) مجوز استخدام پنج هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت کتبی اعلام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا،علی اصغر فانی روز سه شنبه در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستان رزن استان همدان افزود: طبق دستورالعمل های موجود، فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام قرار دارند و این اقدامی بود که فرهنگیان سال ها متقاضی آن بودند که در این دولت محقق شد.
وی ادامه داد: مربیان پیش دبستانی که در سال های گذشته در آموزش و پرورش خدمت می کردند نیز در اولویت استخدام قرار دارند.
افراد دارای لیسانس در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می شوند
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: براساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه می تواند علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری، از بین افراد دارای لیسانس نیز با برگزاری آزمون دانشجو پذیرش کند.
فانی اضافه کرد: پذیرفته شدگان در یک دوره یک ساله تربیت معلمی، مهارت های لازم را کسب می کنند و سپس به استخدام آموزش و پرورش درمی آیند و این امر برای اولین بار انجام شده است.
بودجه آموزش و پرورش در سال جاری ۲۳ درصد افزایش یافت
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه این وزارتخانه در سال ۹۴ نسبت به بودجه مصوب سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است، گفت: این درحالیست که بودجه دولت در سالجاری ۱۱.۵ تا ۱۲ درصد رشد داشته است.
فانی ادامه داد: این افزایش اعتبار آموزش و پرورش نشان می دهد که دولت تدبیر و امید در حد مقدورات خود به آموزش و پرورش توجه بیشتری دارد.
وی یادآور شد: در سال ۹۳ نیز دولت تدبیر و امید، بودجه وزارت آموزش و پرورش را نسبت به بودجه مصوب سال ۹۲، ۲۶ درصد افزایش داد.
 طرح رتبه بندی معلمان در اواخر سال گذشته به تصویب رسید
فانی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۳ طرح رتبه بندی معلمان در هیات وزیران به تصویب رسیده است، گفت: رتبه بندی معلمان با هدف افزایش شایستگی ها و مهارت های معلمان و افزایش انگیزه در آنان اجرایی می شود.
وی بیان کرد: اجرای طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بار مالی برای دولت به همراه دارد و اجرای این طرح در سال ۹۵ نیز ۳۵ میلیارد ریال بار مالی در بر خواهد داشت که این اعتبار در لایحه بودجه ۹۵ پیش بینی می شود.
وی اجرای طرح رتبه بندی معلمان را گامی برای ارتقای معیشتی معلمان، افزایش انگیزه و ارتقای حرفه ای آنان دانست.
فانی اضافه کرد: شاخصه های رتبه بندی معلمان برگرفته از وظایف معلمی است که از طریق سایت وزارت آموزش و پرورش از معلمان درخواست شده که شاخص های مورد نظر خود را اعلام کنند.
 احتساب امتیاز معلمان در سال جاری
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال در لایحه مدیریت خدمات کشوری نحوه احتساب امتیاز معلمان که تا سال گذشته ۸۰۰ امتیاز بود به ۱۳۰۰ امتیاز افزایش یافت و این امر به همراه افزایش ۱۴ درصدی حقوق معلمان که به تصویب دولت رسیده است در احکام سال جاری فرهنگیان لحاظ می شود.
وی بیان کرد: اگر چه این اقدام تفاوت بین پرداختی معلمان و سایر کارکنان دولت را به طور کامل از بین نمی برد اما در راستای تحقق خواسته معلمان انجام شده است.
فانی رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش را برای ارتقای کیفیت آموزشی با توجه به سند تحول نظام آموزشی مصوب سال قبل عنوان کرد و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنای برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: دولت برحسب توانمندی های خود در ابعاد اقتصادی، بودجه ای و مالی، اولویت آموزش و پرورش را در برنامه های خود لحاظ می کند.
افزایش فوق العاده شغل معلمان ابتدایی
وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: این وزارتخانه با ساماندهی نیروی انسانی توانست در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی کند که از این محل اعتبار لازم برای افزایش فوق العاده شغل ۳۰۰ هزار معلم دوره ابتدایی محقق شد.
فانی ادامه داد: صرفه جویی در آموزش و پرورش را باید یک فرصت تلقی کرد و نه یک تهدید چرا که با این صرفه جویی آموزش و پرورش توانسته است هزینه های دیگر خود را تامین کند و این صرفه جویی به خزانه دولت برگشت داده نشده است.
وی اضافه کرد: رییس جمهوری اعلام کردند هر دستگاهی که بتواند بهره وری را افزایش دهد، اعتبارات صرفه جویی شده در اختیار خود آن دستگاه قرار می گیرد تا آن دستگاه بتواند بخشی از کمبودها و نیازهای خود را جبران کنند.
وی بومی گزینی و متوازن سازی نیروی انسانی را از برنامه های جدی آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
فانی همچنین درباره جایگاه معلمان گفت: معلم نقش کلیدی و منحصر به فردی دارد و در دولت تدبیر و امید فضا به گونه ای فراهم است که معلمان می توانند به راحتی نظرات خود را اعلام کنند.
وی ادامه داد: مشکل معیشتی فرهنگیان مشکلی نیست که مربوط به چند سال اخیر باشد اما در دولت یازدهم با پیگیری های مجدانه ای که انجام شده سعی شده تبعیض ها و تفاوت ها کمتر شود.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش به موجب فلسفه تعلیم و تربیت، شش وظیفه تربیت علمی و فناورانه ، اخلاقی و دینی، اجتماعی و سیاسی، هنری و زیبا شناختی، تربیت بدنی و جسمانی و تربیت اقتصادی را عهده دارد.
در این آیین از معلمان برجسته استان همدان و شهرستان رزن تجلیل شد.
استان همدان ۲۶ هزار معلم دارد که دو هزار و ۷۰۰ نفر از این معلمان در شهرستان رزن فعالیت می کنند.
۲۸۳ هزار دانش آموز در سطح استان همدان در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل هستند که ۲۰ هزار نفر از آنان در شهرستان رزن هستند.
قرار است وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه خود به استان همدان عصر سه شنبه در یادواره شهدای فرهنگیان تویسرکان نیز شرکت کند.
شهرستان رزن با ۱۱۳ هزار نفر جمعیت در ۸۱ کیلومتری همدان واقع شده است.


خبر خوش برای نیروهای پیش‌دبستانی سال ۸۴ آموزش و پرورش مازندران

عبدالوحید فیاضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، با اشاره به بازدید صورت‌گرفته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته از وضعیت آموزشی و دانشگاه‌های مازندران، اظهار کرد: روز سه‌شنبه اول اردیبهشت‌ماه جلسه مشترکی میان اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران‌کل دستگاه‌های مرتبط از جمله آموزش و پرورش و رؤسای برخی دانشگاه‌ها در این کمیسیون برگزار شد.
وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی با حضور وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت، افزود: یکی از موضوعاتی که قبلاً پیگیر بودیم، تعیین وضعیت یک‎هزار و ۲۷ نفر از نیروهای پیش‌دبستانی استخدامی سال ۸۴ بود که سنوات آنها محاسبه نشده و مقرر شد طی یک‌ماه آینده تعیین‌تکلیف و مشکل‌شان حل شود.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان اینکه همچنین سایر مسائل از جمله کمبود فضای آموزشی، وضعیت مدارس، وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مطالبه تمامی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وزیر آموزش و پرورش بود، بحث مربوط به معیشت فرهنگیان بود که در حکم جدید تفاوت فاحشی در حقوق معلمان و سایر کارکنان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و آن را خلاف عدالت می‌دانیم.
فیاضی در پایان گفت: مقرر شد وزیر آموزش و پرورش نسبت به این موضوع اقدام کرده و موجبات رضایت این قشر از فرهنگیان را فراهم کند.


آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدامی در سال ۹۴

محمد فاضل در گفت‌‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار داشت:‌ این آزمون انشاءالله در تابستان امسال برگزار می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش « مجوز کتبی آزمون استخدامی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری صادر شده است؟» افزود: اعطای مجوز به صورت شفاهی اعلام شده است اما هنوز مجوز کتبی ابلاغ نشده است. به محض اینکه مجوز کتبی را از سازمان مدیریت اخذ کنیم، جزئیات و دستورالعمل‌های آزمون استخدامی را ابلاغ خواهیم کرد.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل دفتر وزارتی در پاسخ به این پرسش « نیروهای شرکتی و مربیان پیش دبستانی در این آزمون استخدامی در اولویت هستند؟» بیان کرد:‌ هنوز جزئیات دقیق اعلام نشده است، بنابراین نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد اما قرار است تا فرزندان فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی در اولویت باشند.
فاضل در خصوص آخرین وضعیت تدوین جزئیات و آئین نامه‌‌های طرح رتبه بندی معلمان اظهار داشت:‌ آئین نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی در حال تنظیم است و پس از آن جهت اجرای مدارس و مناطق ابلاغ می‌شود.
وی افزود:‌ فراخوانی را به منظور اعلام نظرات فرهنگیان درخصوص رتبه بندی اعلام کرده‌ایم و از فرهنگیان تقاضا داریم تا پیشنهادات و نظرات خود را در رابطه با این طرح عنوان کنند تا بتوانیم آئین نامه اجرایی را بر اساس نظرات فرهنگیان تدوین کنیم.
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرکل دفتر وزارتی در پاسخ به این پرسش «‌کار تدوین آئین نامه اجرایی طرح رتبه بندی چه زمانی به پایان می‌رسد؟» عنوان کرد: امیدواریم هر چه زودتر کار تدوین آئین نامه‌های اجرایی به نتیجه برسد اما از آنجاییکه باید بخشی از کار در دولت تدوین شود از زمان بندی اجرای کار در دولت اطلاعی نداریم.


کمبود ۴۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی اصغر فانی عصر امروز در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور افزود: سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش سراسر کشور بازنشسته شدند و در این حال در سال تحصیلی ۹۴ ـ‌ ۹۳ دویست هزار نفر به تعداد دانش آموزان کشور اضافه شد که فقط همین میزان دانش آموز جدید مستلزم افزایش ۱۵ هزار نفری تعداد نیروی انسانی آموزش و پرورش است که با توجه به تعداد افراد بازنشسته شده در سال گذشته در مجموع هم اکنون به ۴۰ هزار نیروی انسانی جدید نیاز داریم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این در حالی است که قرار است نخستین نیروی انسانی جدید در سال ۱۳۹۵ به آموزش و پرورش وارد شود.
وی گفت: به منظور کاهش هزینه های آموزش و پرورش بیشتر از ۲۰ درصد پرداخت حق التدریسی کاسته شده است که توانسته ایم از این طریق یک هزار میلیارد تومان در هزینه های خود صرفه جویی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی و بهسازی منابع انسانی از سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش است افزود: یک میلیون نفر از کارکنان دولت هم اکنون در آموزش و پرورش شاغل هستند که از این نظر آموزش و پرورش از بزرگ‌ترین دستگاه‌های کشور است به همین خاطر استفاده بهینه از نیروی انسانی و به‌روزرسانی سطح آنان از سیاست‌های جدی ماست.
فانی با بیان اینکه توسعه و مشارکت در آموزش و پرورش از رویکردهای جدی این وزارتخانه است گفت: هم اکنون حدود ۴۰ هزار دانش آموز را در مدارس غیردولتی سازماندهی کرده‌ و بدین ترتیب با پرداخت معادل یک سوم هزینه های مدارس دولتی این تعداد دانش آموز را تحت پوشش قرار داده ایم.
وی افزود: به مشارکت گذاشتن مراکز آموزشی با مؤسسات باتجربه آموزشی کشور از اقدامات بسیار مفید است که نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور از ظرفیت بخش غیردولتی هم استفاده شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تمرکززدایی در آموزش و پرورش هم از سیاست‌های جدی ماست زیرا آموزش و پرورش دستگاهی به شدت تمرکزگراست و برای تمرکززدایی در این بخش اقداماتی صورت داده ایم اما به نتیجه قطعی نرسیده ایم.
فانی افزود: عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزایش بهره وری منابع هم از سیاست‌ها و رویکردهای جدی ماست.
وی اضافه کرد: به ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی کشور نیز اهتمام داریم و معتقدیم که با مدیران توانمندتر می توانیم بهره وری را بالا ببریم و خوشبختانه در سال ۱۳۹۴ اجرای برنامه تعالی مدرسه را در ۵۷۰۰ مدرسه کشور آغاز کرده ایم و پیش بینی می کنیم با ادامه این برنامه بتوانیم مدارس را اساسی‌تر و استانداردتر اداره کنیم.
فانی افزود: هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور داریم که از این میزان مسئولیت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز با مدارس دولتی با در اختیار داشتن یک میلیون کارمند است و این در حالی است مدارس غیردولتی با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نیروی انسانی بقیه دانش آموزان کشور را پوشش می‌دهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۳۹۴ سی و هشت هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش سراسر کشور بازنشسته می شوند.
وی افزود: هم اکنون به ازای هر دو معلم یک نیروی پشتیبانی در آموزش و پرورش وجود دارد که این، نسبت مناسبی نیست.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دو بخش آموزش و بهداشت در کشورهای مختلف دنیا به عنوان دو برنامه اساسی همواره مورد توجه است گفت: در دولت یازدهم خوشبختانه به بخش بهداشت توجه شده و مجلس شورای اسلامی نیز به بهداشت رسیدگی خوبی کرده است و امیدواریم تصمیم خوبی که مجلس شورای اسلامی برای بخش بهداشت گرفته است برای بخش آموزش کشور هم اتخاذ کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجرای سند تحول آموزشی کشور به اعتبار فوق العاده نیاز دارد و بدون منابع لازم قادر به تحول بخش آموزشی کشور نیستیم.
وی همچنین از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که قانون مدارس غیردولتی کشور که هم اکنون دوره آموزشی‌اش مجدد تمدید شده است و این تمدید تا مرداد ماه امسال ادامه دارد دوباره تمدید و در صورت امکان دائم شود.


 تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسی‌ها در دستور کار امروز مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش و نیز طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دستور کار خود دارند.
همچنین طرح بانگری مقررات اداری و استخدامی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در جلسه علنی امروز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.


سهم یک درصدی ایلام در استخدام امسال آموزش و پرورش

ایلام – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: سهم یک درصدی این استان از استخدام امسال وزارت آموزش و پرورش اندک است.
علی بیرانوند روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال قرار است پنج هزار نفر از طریق برگزاری آزمون جذب آموزش و پرورش شوند که از این میزان سهم یک درصدی به استان ایلام اختصاص یافته که معادل ۵۰ نفر است.
وی با گلایه از پایین بودن این سهمیه ادامه داد: این در حالیست که استان ایلام در برخی دروس بویژه در حوزه علوم پایه با کمبود نیروی متخصص مواجه است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در عین حال از بازنشستگی ۴۰۰ نفر از فرهنگیان این استان در سال جاری خبر داد.
بیرانوند همچنین از ارایه طرحی از سوی وزارت آموزش و پرورش به مجلس خبر داد که بر اساس آن فرزندان فرهنگیان بازنشسته در کشور در اولویت استخدام های این وزارتخانه قرار خواهند گرفت.
وی گفت: این طرح در دست بررسی بوده و اجرای آن در رفع مشکل بیکاری فرزندان فرهنگیان و ارایه خدمات هرچه بیشتر به این قشر موثر خواهد بود.
۱۲ هزار فرهنگی در استان ایلام مشغول تعلیم و تربیت ۹۵ هزار دانش آموز هستند.


استخدام پنج هزار نیروی انسانی در دستور کار آموزش و پرورش

قزوین- ایرنا- رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزیر آموزش و پرورش گفت: در توافقی با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری استخدام پنج هزار نفر در آموزش و پرورش در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، خسرو نظری روز سه شنبه در جمع معاونین و مدیران نواحی مختلف آموزش و پرورش استان قزوین افزود: در صورت عملیاتی شدن این توافق، پذیرفته شدگان آزمون استخدامی از طریق دانشگاه فرهنگیان آموزش های لازم را برای کسب مهارت حرفه ای و صلاحیت معلمی دریافت و سپس جذب آموزش و پرورش می شوند.
وی سال تحصیلی جاری را یکی از منحصر بفردترین دوره های تحصیلی در کشور دانست و گفت: امسال برای اولین بار شاهد افزوده شدن ۲۰۰ هزار دانش آموز ابتدایی به مجموعه آموزش و پرورش، خروج ۲۵ هزار نیروی بازنشسته و کاهش ۲۵ درصدی حق التدریس ها براساس عملکرد خرداد ۹۳ بودیم.
نظری ادامه داد: تمام این اقدامات و دستاوردها در سایه اتحاد، همدلی و هماهنگی کارکنان شکل گرفت و در واقع تبلور شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر مدیریت جهادی بود.
این مسوول از تدوین و عملیاتی کردن نظام جامع برنامه ریزی خبر داد و گفت: این برنامه از سطح ستاد تا مدرسه را در بر می گیرد و حاصل آن نیز جمع کردن تمام برنامه های پراکنده ای است که شاید در برخی مواقع حتی در تناقض با یکدیگر قرار می گرفتند و در نهایت به عنوان ساختار در معاونت ها، مراکز و ستادها اجرا خواهد شد.
نظری در ادامه تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به استانها را از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: میزان تراکم نیروی انسانی، نقل و انتقالات و سایر موارد در این زمینه مربوط به خود استان ها است و وزارتخانه نباید خود را درگیر تمام مسایل استانها کند.
وی، نگهداری و ارتقای سرمایه انسانی را از عمده ترین مسایل آموزش و پرورش دانست و اعلام کرد: یکی از سیاست های ما در راستای جلوگیری از نقل و انتقال معلمان، انتخاب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم است تا دانشجو پس از دانش آموختگی در همان بومی که پذیرش شده است بکار گرفته شده و زمینه ماندگاری نیروی انسانی در محل خدمت خود فراهم شود.
نظری درباره کلاس های چندپایه نیز گفت: براساس جدول صفحه شش ساماندهی نیروی انسانی، در کلاس های چندپایه امسال تغییراتی بوجود آمده است و انتظار داریم به سمت کیفیت بخشی و عدالت آموزشی مورد انتظار حرکت کند.
وی درباره مجتمع های آموزشی عشایری و روستایی نیز گفت: در حال حاضر ۲۹ هزار نفر نیروی انسانی تنها در بخش اجرایی این مجتمع های آموزشی فعالیت می کنند درحالیکه با منحل کردن این مجتمع ها و آزادسازی بخش زیادی از این تعداد نیرو می توان کمبود نیروی انسانی را جبران کرد.
نظری حذف معلم راهنما و یا ناظر آموزشی را یکی از اقدامات نادرست طی چند سال گذشته ذکر کرد و گفت: تلاش می کنیم معلم راهنما را مجددا در آموزش و پرورش کشور احیا کنیم.
وی عملکرد آموزش و پرورش را در زمینه هوشمند سازی مدارس ضعیف ارزیابی کرد و افزود: هوشمندسازی مدارس و توسعه فناوری نباید از مقطع متوسطه آغاز شود بلکه باید در دوره ابتدایی زمینه ای را فراهم کنیم که دانش آموز پس از اینکه به سطحی از توانایی آموزشی دست یافت، توسط خانواده و به عنوان یک نیاز پیگیر شود.
نظری اظهار کرد: از این رو اعتباری برای توسعه فناوری، هوشمندسازی پایه ششم و تعلیم درس کار و فناوری اختصاص می یابد تا تحرکی در این زمینه ایجاد شود.
وی از اجرای طرح تبلت برای دانش آموزان از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: این طرح از سال جدید در تمام کشور بصورت پایلوت با حداقل اعتبارات مالی اجرا خواهد شد.
نظری اضافه کرد: در این طرح به اندازه نیاز هر واحد آموزشی تبلت ها در اختیار مدارس پایلوت قرار خواهد گرفت تا پس از سنجش میزان بازدهی و در صورت موفقیت در سراسر کشور اجرا شود.
وی طرح تبلت را هم راستا با طرح هوشمندسازی مدارس دانست و بیان کرد: این ایده می کوشد با تکیه بر فناوری های روز در فرایند آموزش نقش آفرین باشد تا نیازهای آینده جامعه به این فناوری پاسخ داده شود.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه بر استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی در توسعه و تعالی آموزش و پرورش تاکید کرد.
بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می کنند.


دریافت مجوز استخدام در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش از دریافت مجوز استخدام نیروی انسانی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: این آزمون با نظارت سازمان سنجش و آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر فانی امروز در همایش «یاس مهربانی» ، در جمع خبرنگاران از دریافت مجوز استخدام نیروی انسانی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مجوز استخدام صادر شده و زمان آن مشخص است.
وی افزود: آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط سازمان سنجش در این وزارتخانه برگزار می‌شود. مجوز استخدام شفاهاً داده شده است و دیروز پیگیر شدیم تا کتباً ابلاغ شود و به زودی دستورالعمل آن صادر می‌شود.
فانی تصریح کرد: همه جزئیات استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش و دستورالعمل ابلاغی خواهد آمد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر حسب نیاز نیروی انسانی و با توجه به جنسیت، رشته و جایگاه جغرافیایی آموزش و پرورش، توزیع نیازها را اعلام و آزمون را برگزار می‌کنیم.
وی اظهار کرد: افرادی که در آموزش و پرورش پذیرفته می‌شوند، یک سال باید در دانشگاه فرهنگیان، آموزش معلمی ببینند و پس از آن به استخدام درمی‌آیند. همچنین رشته‌ها و اولویت‌ها مشخص شده است و جزئیات آن در دستورالعمل اعلام می‌شود.
باز تعریف مدارس خاص
فانی در پاسخ به پرسشی درباره اعمال سیاست کاهش مدارس خاص در کشور، گفت: سال گذشته این سیاست اعمال شد اما توجه داشته باشید وقتی یک دانش‌آموز وارد یک مدرسه خاص می‌شود، تا فارغ‌التحصیل نشود، نمی‌توان آن دانش‌آموز را جابجا کرد. اما از سال گذشته این سیاست را با شیب ملایم و با توجه به صلاحیت دانش‌آموز شروع کردیم و آثار آن را تا سه الی چهار سال آینده خواهیم دید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ پذیرش دانش‌آموزان در مدارس خاص با توجه به شرایط هر منطقه بازتعریف شده است و البته باز تعریف به معنای کاهش نیست. در برخی از مواقع می‌تواند به معنای افزایش هم باشد. اما در مجموع گسترش مدارس دولتی نسبت به مدارس خاص در اولویت است.
مطالبات معلمان در حال پیگیری است
فانی درباره مطالبات معلمان اظهار کرد: طلب‌هایی که معلمان از آموزش و پرورش دارند، در حال پیگیری است و اگر پرداخت کنیم، رسانه‌ای اعلام نخواهیم کرد.
بازگشایی پنجشنبه‌ها در مدارس هنوز مشخص نیست
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه‌، تصریح کرد: هنوز پژوهشگاه تعلیم و تربیت، نظر قطعی درباره بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه را اعلام نکرده‌ است.
دلایل حذف عناوین استاد و استادیاری در لایحه رتبه‌بندی معلمان
وی در پاسخ به پرسشی درباره حذف عناوین خبرگی، استاد و استادیاری در لایحه رتبه‌بندی معلمان، بیان کرد: در قانون مدیریت خدمات کشوری پنج رتبه پیش‌بینی شده است که مقدماتی که شامل همه می‌شود و سپس پایه، ارشد، خبره، عالی که طبق این نامگذاری، کار رتبه‌بندی دنبال می‌شود و علت حذف عناوین «استاد» و «استادیاری» به این دلیل است که این عناوین پیشنهادی بوده و در جایی مصوب نشده است.
انتخاب رشته دانش‌آموزان در پایان مقطع نهم
فانی درباره انتخاب رشته دانش‌آموزان،‌ اظهار کرد: دانش‌آموزان از آخر سال نهم می‌توانند انتخاب رشته کنند.
پیش ثبت نام مدارس غیردولتی، رایگان است
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم خانواده‌ها در پیش‌ ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی نباید پولی را به مدرسه پرداخت کنند.
لفظ واگذاری مدارس اشتباه است
وی در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری مدارس به بخش غیردولتی، بیان کرد: واگذاری صورت نگرفته است و این نامگذاری غلط است. طبق ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه مصوب سال ۸۹ که به تصویب دولت رسیده است، دولت و بخش دولتی می‌توانند مدارس را به مشارکت بگذارند. اما خیلی از رسانه‌ها آن را واگذاری نام بردند و این نامگذاری نادرست است. چرا که نامگذاری صورت نگرفته و دولت، مدرسه را به مشارکت گذاشته است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان درباره توزیع شیر در مدارس، اظهار کرد: توزیع شیر در حال انجام است و اگر اعتبارات تامین شود، این مساله را پیگیری خواهیم کرد.


آخرین جزییات از شرایط برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

نعمت‌الله موسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و جذب فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌ و پرورش اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۴ تدارک شرایط لازم برای استفاده از ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه است که طبق این ماده می‌توان در شرایط ضروری از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌ و پرورش بهره‌مند شد.
وی افزود: نوعی ظرفیت مشارکتی بین دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی وجود دارد که این ظرفیت مشارکتی، مرحله‌ای است بدین شکل که دانشگاه‌‌ها در برخی رشته‌ها فعالیت خود را انجام داده و افرادی را در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌کنند و آموزش‌وپرورش از میان این فارغ‌التحصیلان اقدام به جذب نیرو می‌کند و در دانشگاه فرهنگیان دوره یک ساله مهارت‌‌های تعلیم و تربیت را به این افراد آموزش داده و آن‌ها را وارد فرآیند فعالیت در آموزش‌ و پرورش می‌کنیم.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان گفت: برای عملیاتی شدن ظرفیت ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به دو تا ۳ پیش‌نیاز، احتیاج داریم. نخستین پیش‌نیاز این است که هم‌اکنون برای برگزاری چنین دوره‌ای برنامه مصوبی نداریم و برنامه‌های قدیمی‌تر مانند دوره مهارت‌های یک ساله تعلیم و تربیت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زیادی از آن گذشته و با تحولات اخیر به ویژه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش سازگار نیست و اگر بخواهیم آن را اجرایی کنیم باید بازنگری اساسی شود.
** نیاز به تدوین برنامه جدید برای آموزش صلاحیت‌های معلمی هستیم
موسی‌پور ادامه داد: رویکرد دانشگاه فرهنگیان شایسته‌محوری است و آموزش شایسته محور با آموزش‌های مهارتی سابق تفاوت‌هایی دارد به همین دلیل نیاز داریم تا برنامه تازه‌ای را تولید کنیم که این برنامه صلاحیت‌های معلمی را طی یک دوره یک ساله با تمرکز بر رویکرد عمل‌گرایی کنونی دانشگاه ارائه می‌کند. بر این اساس نخستین اقدامی که انجام داده‌ایم این است که تیمی از متخصصان مربوطه را دور هم جمع کرده‌ایم تا بتوانند برنامه یک ساله را تدوین کنند و در این رابطه پیش‌نویسی تهیه شده و در حال بررسی است تا پس از آن در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه و شورای عالی آموزش‌وپرورش مورد بحث و بررسی قرار ‌گیرد و بعد از تصویب نخستین الزام اجرایی فراهم می‌شود.
** امکانات محدود پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره آموزشی
وی با اشاره به این‌که الزام دوم فراهم کردن امکانات اجرایی برای پذیرش تعدادی از متقاضیان است، گفت: این تعداد بر اساس برنامه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش حدود ۵ هزار نفر است. البته به برخی از تصمیم‌گیری‌ها نیاز داریم به عنوان مثال آیا دوره‌های آموزشی ‌شبانه‌روزی باشند یا خیر. همچنین به تدارک امکانات نیاز داریم هم اکنون تعداد معدودی از پردیس‌ها امکانات لازم را دارند تا بتوانند چنین دوره‌ای را ارائه دهند بنابراین بایدامکانات را فراهم کنیم.
** تا مهر ‌شرایط لازم برای تربیت ۵ هزار نیرو فراهم می‌شود
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: به جابه‌جایی امکانات نیاز داریم چرا که هم اکنون ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به  طور کامل به تربیت دانشجوی لیسانس اختصاص دارد بنابراین باید ظرفیت را افزایش دهیم و کمیته‌های استانی هیئت امنا فعال شوند البته این اقدامات در دست اجراست و تا مهر باید شرایط لازم برای تربیت ۵ هزار نیرویی که قرار است در آموزش‌ و پرورش جذب شوند، فراهم شود.
** شرایط برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش
موسی‌پور افزود: پیش نیاز دیگر شرایط و نحوه پذیرش ۵ هزار نفر در آموزش‌ و پرورش است. این تعداد نیرو از طریق آزمون جذب خواهند شد و باید مشخص شود که این آزمون چگونه، در چه تاریخی و با چه محتوایی برگزار خواهد شد؟ آیا آزمون صرفاً کتبی باشد یا مصاحبه نیز داشته باشیم، هم‌اکنون در حال بررسی این مراحل هستیم و شرایط برگزاری آزمون هنوز کاملاً مشخص نیست. پیشنهادهایی از سوی دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است که باید در مراجع سیاستگذاری تصویب شود.
** دوره آموزشی متقاضیان جذب در دانشگاه فرهنگیان باید تا ۱۵ مرداد برگزار شود
وی ادامه داد:‌زمان برگزاری آزمون استخدامی هنوز به طور دقیق مشخص نیست. زمان برگزاری دوره آموزشی نیز بر اساس تدارکات اولیه به این صورت است که ۶ هفته قبل از شروع مدارس باید دوره آموزشی آغاز شود چرا که این افراد باید کار عملیاتی را در مدارس طی کنند و وقتی وارد مدارس می‌شوند باید پیش نیاز آموزشی لازم را کسب کرده باشند بنابراین این دوره لزوماً باید تا ۱۵ مرداد اجرایی شود و اگر با تأخیر همراه باشد دوره کارآموزی این افرد که باید یک ساله باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.
** رشته‌های مورد نیاز در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که رشته‌های آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست؟‌ گفت: نیازها توسط مرکز نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش مشخص شده همچنین محل‌های که به این رشته‌ها نیاز دارند نیز مشخص شده است اما هنوز در مراجع سیاستگذاری به تصویب نرسیده و نهایی نشده است.
موسی‌پور اظهار داشت:‌رشته‌های فنی در این آزمون مورد نیاز است. یکی از سیاست‌ها که باید به تصویب برسد این است که آیا این دوره متمرکز بر آموزش تعلیم و تربیت است یا مبتنی بر آموزش بین رشته‌ای است؟ اگر مبتنی بر آموزش است که ما معتقدیم، تفاوتی ندارد افراد در چه رشته‌های هستند، یعنی اگر فارغ‌التحصیل رشته فنی و حرفه‌ای، علوم پایه یا علوم انسانی باشند،  آموزش‌ها را هر دانشگاهی از جمله دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌تواند عرضه کند.
وی افزود: اگر قرار باشد دوره آموزشی به صورت تخصصی یا آمیخته باشد در چنین شرایطی تقسیم کار خواهیم داشت و دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی آموزش‌های لازم را برای برخی رشته‌ها و دانشگاه فرهنگیان نیز آموزش‌های لازم را برای رشته‌های دیگر خواهد داشت.
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به این‌که یکی از اقدامات اساسی در سال ۹۴ گشایش مسیر تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است،‌ بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان هم اکنون ظرفیت‌های خوبی دارد اما این ظرفیت‌‌ها سبب نمی‌‌شود که از مشارکت سایر دانشگاه‌ها بهره‌مند نشویم.
موسی‌پور ادامه داد:‌ به هر حال دانشگاه فرهنگیان مرکزی است با بیش از یک هزار نفر مدرس دارای تجربه اما این بدین معنا نیست که می‌توانیم تمام کار را انجام دهیم،‌ در عمل هر سال بیش از ۵ هزار نفر مدرس، هر ترم در دانشگاه فرهنگیان تدریس می‌کنند و این یعنی مشارکت بخش عظیمی از دانشگاه‌های کشور در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.
وی ادامه داد:‌ تجربه دانشگاه فرهنگیان در آموزش‌های تربیتی تجربه ارزشمندی است و این دانشگاه می‌تواند کار را به تنهایی دنبال کند اما از کمک سایر متخصصانی که در دانشگاه‌های دیگر هستند، بهره خواهیم برد.


اعلام اولویت های استخدام در وزارت آموزش و پرورش

علی اصغر فانی در گفتگوی اختصاصی باخبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر)درشهرستان آران و بیدگل با اشاره به جذب پنج هزار نیروی استخدامی در چند ماه آینده در آموزش و پرورش گفت: این نیروهای از دارندگان مدرک کارشناسی رشته های مختلف هستند و از طریق آزمون جذب می شوند.
وی افزود: پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی یک دوره یکساله را برای تعلیم روش های تدریش در دانشگاه فرهنگیان سپری میکنند و سپس جذب آموزش و پرورش می شوند.
وزیر آموزش و پرورش بااشاره به توزیع نامناسب و نا متوازن نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر هیچگونه کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش وجود ندارد .
وی افزود : در برخی از مناطق تورم نیرو و در برخی از مناطق به نسبت جنسیت ، رشته، تخصص و موقعیت جغرافیایی کمبود وجود دارد.
فانی گفت:سیاست آموزش و پرورش بر بومی سازی در آموزش و پرورش است و طبق این سیاست اولین گروه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بهمن سال گذشته با تاکید بر سیاست بومی سازی وارد مراکز تربیت معلم شدند.


آموزش‌وپرورش امسال آزمون استخدامی برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار خواهد کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ آموزش‌وپرورش امسال آزمون استخدامی برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار خواهد کرد که مذاکرات لازم برای جذب مجوز استخدام این تعداد نیرو در حال انجام است.
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مجلس دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درخصوص جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش گفت:‌ساسنامه دانشگاه فرهنگیان ملاک عمل ما است و بر اساس این اساسنامه دو نوع مدل پذیرش معلمان وجود دارد. در مدل نخست، داوطلبان دیپلم در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و طی یک دوره چهارساله تحصیل در این دانشگاه به عنوان معلم فعالیت می‌کنند.
به گفته وی، طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان روش دومی برای جذب معلم وجود دارد که طبق ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه آموزش و پرورش در کنار جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از فارغ التحصیلان سایر مؤسسات آموزش عالی با برگزاری آزمون پذیرش نیرو کند. برای این افراد دوره‌های یک ساله آموزشی تدوین می‌شود که در این دوره‌ها حرفه معلمی به افراد پذیرفته شده آموزش داده می‌شود.
حالا در نخستین ماه سال ۹۴ وزیر آموزش‌وپرورش از قول سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اعطای مجوز به این وزارتخانه به منظور جذب ۵ هزار نیرو خبر داده و وعده برگزاری این آزمون را آن هم به زودی می‌دهد.
تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل از سایر دانشگاه‌ها معتقدند که با تاسیس این دانشگاه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه فرصت حضور آنها در بدنه آموزش و پرورش تضعیف شده است.
تعدادی از این دانشجویان به خبرنگار تسنیم می‌گویند: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان قرار شده تا نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه تامین شود در حالیکه فارغ التحصیلان و نیروهای شایسته سایر دانشگاه‌ها که تعدادشان نیز کم نیست علاقه‌مند برای حضور در بدنه آموزش و پرورش کشور هستند ولی در شرایط کنونی فرصت این کار را ندارند چرا که فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیستند.
عده‌ای از صاحب‌نظران براین باورند که می‌توان از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌وپرورش بهره جست و در کنار جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ فرهنگیان روش‌های سریعتر و کم هزینه‌تر دیگری را برای جذب نیرو در آموزش‌وپرورش به کار گرفت.
محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اعتقاد به جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به تسنیم گفت:‌طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را با گذراندن دوره آموزشی یک ساله در آموزش و پرورش جذب کنیم. برای اجرای طرح جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تدوین طرح اجرایی هستیم که هم اکنون این طرح در دست تهیه است و ممکن است از مهر سال آینده این موضوع تحقق یابد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته است، چون امکانات کافی را نداریم، عنوان کرد:این بدین معنا نیست که نتوانیم نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش را تأمین کنیم بلکه می‌توانیم از طریق طراحی دوره‌هایی که زمان کمتری می‌برد و بازدهی بیشتری دارد نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنیم.
با برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در سال جاری بخشی از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند به مجموعه آموزش‌وپرورش وارد شوند.
مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی نیز گروه دیگری هستند که چشم انتظار آزمون استخدامی آموزش‌‌وپرورش در سال جاری هستند. سال گذشته، فرصت دو ساله آموزش‌وپرورش برای برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به پایان رسید اما آزمونی برگزار نشد چرا که مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام کردند، طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری سهمیه استخدامی آموزش و پرورش در سال‌های ۹۰ و ۹۱ استفاده شده است و نمی توانیم دیگر سهمیه استخدام دهیم.
عدم برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی منجر به شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در سال ۹۳ شد و حتی یکی از بندهای موافقان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش عدم برگزاری آزمون استخدامی بود.
به هر ۴۳ هزار مربی پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این روزها چشم انتظار هستند تا بدانند در آزمون استخدامی که مسئولان آموزش‌وپرورش قول برگزاری آن را در سال ۹۴ داده‌اند چه سهمیه‌ای به آنها اختصاص می‌یابد.
البته مسئولان آموزش‌وپرورش از برگزاری آزمون استخدامی با اولویت مربیان پیش دبستانی خبر می‌دهند. اما سوال اصلی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این است که میزان سهمیه و اولویتی که برای آنها در نظر گرفته شده به چه صورت است؟ آیا قرار است تعداد محدودی از این نیروها جذب شوند؟‌ همچنین اولویت برای حضور نیروهای شرکتی همان نیروهایی هستند که در آزمون سال ۹۰ پذیرفته نشده‌اند؟
به گزارش تسنیم، ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید می‌کند:‌تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» بلامانع می‌باشد.


استخدام ۵ هزار فرهنگی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فارس از غرب هرمزگان، احمد جباری امشب در نشستی خبری با اعلام خبر استخدام ۵ هزار فرهنگی گفت: در این استخدام درصدد هستیم مشکل مربیان پیش‌دبستانی و آن دسته از فرهنگیانی که تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند را برطرف کنیم.
وی در خصوص افزایش حقوق فرهنگیان افزود: پیرامون افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان جلسات متعددی داشتیم که از اول مهرماه سال جاری حقوق معلمان افزایش خواهد یافت.
نماینده بندرلنگه، پارسیان و بستک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان اضافه کرد: این طرح ایراداتی دارد و نمی‌تواند انتظارات همه معلمان را برآورده کند لذا به دنبال اجرای طرح نظام هماهنگ پرداخت هستیم و با اجرای این طرح حقوق پایه و مزایای فرهنگیان افزایش چشمگیری خواهد یافت.
نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی توجه به جایگاه این قشر از جامعه را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: اولویت ما در مجلس شورای اسلامی حفظ حرمت و جایگاه معلمان به عنوان نیروهای زحمتکش و تأثیرگذار در جامعه هست لذا از هر طرح و برنامه‌ای که حقوق معلمان را تأمین کند و جایگاه معلمان را بالا ببرد حمایت می‌کنیم.


پیگیر استخدام مربیان پیش دبستانی هستیم

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش، پیگیر استخدام مربیان پیش دبستانی هستیم

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ممکن است مجلس درباره عملکرد این وزارتخانه دربرخی موارد حرف داشته باشند، عمده ترین آن را موضوع استخدام مربیان پیش دبستانی عنوان کرد و گفت: این مشکل در دست اقدام و حل است. ما پیگیر استخدام مربیان پیش دبستانی هستیم و منتظریم تا سازمان مدیریت مجوز بدهد.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ناصری زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دریافت کارت زرد دوم وزیر از سوی نمایندگان مجلس در سال گذشته و احتمال استیضاح دکتر فانی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی رویکرد مثبتی به آموزش و پرورش دارد.
وی افزود: حیطه فعالیت آموزش و پرورش وسیع است و جمع کردن کار با این وسعت مشکل است. تعداد مدیران ما به اندازه پرسنل برخی وزارتخانه هاست؛ البته منظور مدیران مدرسه نیست، بلکه تنها عدد مدیران ستادی، استانی، مناطق و نواحی آموزش و پرورش با تعداد پرسنل برخی وزارتخانه ها برابری می‌کند.


میزان سهمیه مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدام آموزش‌ و پرورش

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ آموزش‌وپرورش امسال آزمون استخدامی برای جذب ۵ هزار نیرو برگزار خواهد کرد که مذاکرات لازم برای جذب مجوز استخدام این تعداد نیرو در حال انجام است.علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش سال گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مجلس دانش‌آموزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درخصوص جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در آموزش‌وپرورش گفت:‌ساسنامه دانشگاه فرهنگیان ملاک عمل ما است و بر اساس این اساسنامه دو نوع مدل پذیرش معلمان وجود دارد. در مدل نخست، داوطلبان دیپلم در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند و طی یک دوره چهارساله تحصیل در این دانشگاه به عنوان معلم فعالیت می‌کنند.
به گفته وی، طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان روش دومی برای جذب معلم وجود دارد که طبق ماده ۲۸ اساسنامه این دانشگاه آموزش و پرورش در کنار جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان می‌تواند از فارغ التحصیلان سایر مؤسسات آموزش عالی با برگزاری آزمون پذیرش نیرو کند. برای این افراد دوره‌های یک ساله آموزشی تدوین می‌شود که در این دوره‌ها حرفه معلمی به افراد پذیرفته شده آموزش داده می‌شود.
حالا در نخستین ماه سال ۹۴ وزیر آموزش‌وپرورش از قول سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اعطای مجوز به این وزارتخانه به منظور جذب ۵ هزار نیرو خبر داده و وعده برگزاری این آزمون را آن هم به زودی می‌دهد.
تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل از سایر دانشگاه‌ها معتقدند که با تاسیس این دانشگاه و تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه فرصت حضور آنها در بدنه آموزش و پرورش تضعیف شده است.
تعدادی از این دانشجویان به خبرنگار تسنیم می‌گویند: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان قرار شده تا نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه تامین شود در حالیکه فارغ التحصیلان و نیروهای شایسته سایر دانشگاه‌ها که تعدادشان نیز کم نیست علاقه‌مند برای حضور در بدنه آموزش و پرورش کشور هستند ولی در شرایط کنونی فرصت این کار را ندارند چرا که فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیستند.
عده‌ای از صاحب‌نظران براین باورند که می‌توان از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش‌وپرورش بهره جست و در کنار جذب نیرو از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ فرهنگیان روش‌های سریعتر و کم هزینه‌تر دیگری را برای جذب نیرو در آموزش‌وپرورش به کار گرفت.
محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اعتقاد به جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به تسنیم گفت:‌طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها را با گذراندن دوره آموزشی یک ساله در آموزش و پرورش جذب کنیم. برای اجرای طرح جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان نیازمند تدوین طرح اجرایی هستیم که هم اکنون این طرح در دست تهیه است و ممکن است از مهر سال آینده این موضوع تحقق یابد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته است، چون امکانات کافی را نداریم، عنوان کرد:این بدین معنا نیست که نتوانیم نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش را تأمین کنیم بلکه می‌توانیم از طریق طراحی دوره‌هایی که زمان کمتری می‌برد و بازدهی بیشتری دارد نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنیم.
با برگزاری آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش در سال جاری بخشی از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها می‌توانند به مجموعه آموزش‌وپرورش وارد شوند.
مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی نیز گروه دیگری هستند که چشم انتظار آزمون استخدامی آموزش‌‌وپرورش در سال جاری هستند. سال گذشته، فرصت دو ساله آموزش‌وپرورش برای برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی به پایان رسید اما آزمونی برگزار نشد چرا که مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام کردند، طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری سهمیه استخدامی آموزش و پرورش در سال‌های ۹۰ و ۹۱ استفاده شده است و نمی توانیم دیگر سهمیه استخدام دهیم.
عدم برگزاری آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی منجر به شکل‌گیری اعتراضات گسترده‌ای در سال ۹۳ شد و حتی یکی از بندهای موافقان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش عدم برگزاری آزمون استخدامی بود.
به هر ۴۳ هزار مربی پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این روزها چشم انتظار هستند تا بدانند در آزمون استخدامی که مسئولان آموزش‌وپرورش قول برگزاری آن را در سال ۹۴ داده‌اند چه سهمیه‌ای به آنها اختصاص می‌یابد.
البته مسئولان آموزش‌وپرورش از برگزاری آزمون استخدامی با اولویت مربیان پیش دبستانی خبر می‌دهند. اما سوال اصلی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی این است که میزان سهمیه و اولویتی که برای آنها در نظر گرفته شده به چه صورت است؟ آیا قرار است تعداد محدودی از این نیروها جذب شوند؟‌ همچنین اولویت برای حضور نیروهای شرکتی همان نیروهایی هستند که در آزمون سال ۹۰ پذیرفته نشده‌اند؟
به گزارش تسنیم، ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید می‌کند:‌تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» بلامانع می‌باشد.


آزمون استخدامی آموزش و پرورش تابستان امسال برگزار می‌شود

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در تابستان امسال خبر داد.سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار داشت: این آزمون در صورت فراهم شدن شرایط، تابستان امسال برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس امیدواریم بتوانیم پس از برگزاری آزمون در تابستان، پذیرفته‌شدگان را برای یک دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان پذیرش کنیم.
بطحایی افزود: افراد پذیرفته شده پس طی دوره یک ساله در مهر ماه سال ۹۵ در مدارس فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
به گزارش فارس، اسفند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش از برگزاری آزمون استخدامی در این وزارتخانه و جذب ۵ هزار نفر خبر داده بود و جزئیات رشته‌ها و نحوه برگزاری آزمون به‌زودی اعلام می‌شود.


پی گیر پنج هزار ردیف استخدام هستیم

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی وفناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: پی گیر پنج هزار ردیف استخدام هستیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان فارس ، خسرو نظری در حاشیه گردهمایی معاونین پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در شیراز ، با تاکید بر پیگیری مسائل و مشکلات معلمان اظهار داشت: در همین خصوص طرح نظام رتبه بندی سنجش صلاحیت، در راستای ارتقای جایگاه معلمان مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی وفناوری اطلاعات در ادامه افزود: فرایند جذب نیرو با برگزاری آزمون از متقاضیان صورت می گیرد و واجدان شرایط حائز رتبه برتر در این آزمون در دو نیمسال ،آموزش های لازم در زمینه صلاحیت های حرفه ای و تخصصی مرتبط با معلمی را فرا می گیرند.
وی گفت: پس از این دوره آموزشی، آنها در آزمونی دیگر شرکت می کنند و با موفقیت در این آزمون و احراز صلاحیت های معلمی، مهرماه ۱۳۹۵ به عنوان معلم جذب وزارت آموزش و پرورش می شوند.
نظری اظهار کرد: این برنامه جذب نیروی انسانی پس از اجرای سیاست انقباضی در وزارت آموزش و پرورش در سال های تحصیلی ۹۴ – ۹۳ (کنونی) و ۹۵ – ۹۴ صورت می گیرد.
وی گفت: سابقه عملکرد نیروهای حق التدریس آموزش و پرورش نیز در این فرایند استخدام نیرو موثر خواهد بود.
رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال تحصیلی کنونی، ۲۵ هزار نیروی انسانی در مجموعه وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور بازنشسته شدند، از عملکرد نیروهای حق التدریس ۲۴ درصد کم شد و از سوی دیگر، در مقطع ابتدایی ۲۰۰ هزار نفر به مجموعه دانش آموزان اضافه شد اما با این وجود نیروی جدیدی وارد آموزش و پرورش نشد.
نظری گفت: در چنین شرایطی با در پیش گرفتن سیاست انقباضی، به تجمیع کلاس های درس و مدارس و هدایت نیروها به مراکز آموزشی نیازمند معلم، کلاسی بدون معلم نماند و آموزش و پرورش با چالش مواجه نشد.
وی اظهار کرد: این سیاست انقباضی در ارتباط با نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش ،سال تحصیلی آینده نیز ادامه می یابد.
نظری این نکته را هم یادآوری کرد که در سطح کلان کشور، نسبت دانش آموز به معلم، نسبت ۱۰ به یک است که این نسبت بهتر از کشورهای توسعه یافته با شاخص ۱۱ دانش آموز به یک معلم و شاخص جهانی ۱۴ دانش آموز به یک معلم است.
وی ادامه داد: در کشور حدود یک هزار کلاس درس حدود پنج نفره برقرار است که در ارتقای شاخص نسبت دانش آموز به معلم در سطح کلان کشور تاثیر گذار است و البته این شاخص مربوط به کلان کشور است و می پذیریم که در مناطقی از کشور، شمار دانش آموزان در حال تحصیل در یک کلاس زیاد است.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به نیازهای این وزارتخانه به نیروی انسانی متخصص و تامین نشدن کامل این نیاز از سازوکار پیش بینی شده در دانشگاه فرهنگیان، پنج هزار نیروی جدید به عنوان معلم در سراسر کشور استخدام می شوند.
وی ادامه داد:معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قول مساعد برای جذب پنج هزار نیرو به عنوان معلم داده است و فرایندهای قانونی برای تحقق استخدام این نیروهای مورد نیاز در جریان است.
وی ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه می دهد که چنانچه وزارت آموزش و پرورش نتواند نیازهای خود به نیروی انسانی را از طریق این دانشگاه فراهم کند، از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه نسبت به جذب نیرو اقدام کند.
این مقام وزارت آموزش و پرورش گفت: جذب نیرو در رشته های علوم پایه، فنی و حرفه ای و کار و دانش و سایر رشته هایی که امکان تامین نیروی مورد نیاز آنها از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نباشد، برای سال تحصیلی ۹۵ – ۹۴ صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: به دنبال قول مساعد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای ایجاد پنج هزار ردیف شغلی در وزارت آموزش و پرورش، در مقطع کنونی صدور رسمی این مجوز در حال پیگیری است.
نظری گفت: در مجموعه آموزش و پرورش، مقدمات این کار صورت گرفته است و جدول نیروهای مورد نیاز بر اساس رشته تحصیلی، جنسیت و مناطق آموزشی تدوین شده است و با صدور مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرایند جذب نیرو برای سال تحصیلی ۹۵ – ۹۴ را شروع می کنیم.
رییس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: هوشمندسازی یک هدف نیست، بلکه یک فرآیند است و فرایند هوشمندسازی همواره در حال تحرک است و هیچگاه متوقف نمی شود.
وی تصریح کرد: رویکرد ما در خصوص طرح هوشمندسازی، صرفا استفاده از ابزار و وسایل الکترونیکی و رایانه ای در مدارس و مختص دانش آموزان نیست، بلکه بالا بردن میزان تاثیر فناوری های نوین آموزشی در هوش، درک و خلاقیت و نوآوری دانش آموزان، معلمان و والدین عزیز می باشد.
نظری افزود: تحقیقات در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه نشان می دهدکه مدارس هوشمند، درآن کشورهایی است که هوش را یادگیرنده می پندارند و معتقدند از طریق آن می توان باعث ایجاد درک و خلاقیت در دانش آموزان و والدین آنان شد.
نظری تبلت دانش آموزی را به عنوان یکی از ابزارهای فناوری آموزشی و جایگزین نسل چهارم رایانه ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: اجرای آن از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.
وی از هوشمندسازی ۴۰ هزار مدرسه و ۸۰ هزار کلاس درس خبر داد و خاطر نشان کرد: اولیا می‌توانند در صورت تمایل در امر هوشمند سازی مدارس مشارکت داشته باشند .


مربیان پیش‎دبستانی در اولویت استخدام آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمد دیمه‎ور صبح امروز در جمع مدیران مدارس اداره‌کل آموزش و پرورش استان گلستان اظهار کرد: تعداد اندکی از مدارس ما هوشمندسازی به معنای برخورداری از کارگاه مستقل در سطح مدارس شده‎اند.
وی تصریح کرد: اعتبارات خوبی در پایه ششم ابتدایی و برای درس کار و فناوری که وجود رایانه و تجهیزات رایانه‎ای از الزامات آن است تدارک دیده شده است.
کمتر از ۵۰ درصد کلاس‎های کار و فناوری در مدارس هوشمندسازی شده‎اند
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۲۳۰ میلیارد ریال در سال تحصیلی جاری برای تجهیز کلاس‎های کار و فناوری در کشور تزریق شده و تلاش شد که در سال آینده نیز ادامه پیدا کند.
دیمه‎ور با بیان اینکه کمتر از ۵۰ درصد از کلاس‎های پایه ششم هوشمندسازی شده، گفت: البته هوشمندسازی فقط مختص به تجهیزات نیست و آموزش معلمان و ارائه اطلاعات الکترونیک و آشنایی دانش‌آموزان موضوعاتی دیگری هستند که باید در راستای هوشمندسازی دنبال شود.
وی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی، آموزش الکترونیک را در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش قرار دارد و در آینده دانش‌آموز می‎تواند از این ظرفیت در هر ساعت از شبانه‎روز استفاده کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: فضای پیش‌روی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی توسعه آموزش الکترونیک است که نیاز است معلمان ما نیز در این راستا آموزش ببینند.
دیمه‎ور خاطرنشان کرد: از نظر ساختاری توسعه نظام دوره‎ای را در آموزش و پرورش دنبال می‎کنیم و باید پایه‎های اول و دوم ابتدایی به صورت مستقل اداره شوند.
افزایش ۲۵.۶ درصدی دوره پیش‌دبستانی در کشور
وی به توسعه دوره پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: امسال ۲۵.۶ درصد دوره پیش‌دبستانی را در کشور افزایش دادیم و امید است در سال آینده نیز این میزان افزایش پیدا کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: مربیان مراکز پیش‌دبستانی که از وزارت آموزش و پرورش مجوز کسب کرده‎اند باید طبق قانون کار از حقوق اداره کار برخوردار باشند.
دیمه‎ور در خصوص استخدام مربیان پیش‎‌دبستانی بیان داشت: اخیرا آموزش و پرورش مجوز استخدامی را اخذ کرده است که در این استخدام مربیان پیش‌دبستانی در اولویت قرار خواهند گرفت.
وی در خصوص سنگینی کیف مدارس گفت: تدابیر معلمان و خانواده‎ها در کنار یکدیگر می‎تواند بار سنگین کیف مدارس را سبک‎تر کند و باید معلمان به گونه‎ای برنامه دانش‎آموزان را در طی هفته برنامه‎ریزی کنند که مشکلی برای دانش‎آموزان پیش نیاید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پاسخ معادله را بدهید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.